Jako Giselle vystoupí v Praze ruská primabalerína Zacharovová
Jako Gissele vystoupí v Praze ruská primabalerína Zacharovová
Praha - V roli, která ji provází celou dosavadní baletní kariérou, vystoupí ve středu a v pátek ve Státní opeře Praha primabalerína moskevského Velkého divadla Světlana Zacharovová. "Titulní roli v Giselle jsem poprvé tančila, když mi bylo 17 let," řekla dnes jedna z největších současných hvězd klasického baletu novinářům. V roli vévody Alberta se po jejím boku představí první sólista stutgartského baletu Friedemann Vogel.
V dalších rolích se představí sólisté a soubor Baletu Národního divadla, orchestr Státní opery bude řídit Alexej Bogorad. "Během celého mého baletního života se role Gissele postupně přetvářela, měnila, byly to nové inscenace s novými partnery, kteří mi vždy dali něco nového," řekla Zacharovová.
"Představení je plné citů, dramatického napětí, hlavní postava Gissele je touto dramatičností přímo přeplněna," uvedla baletka, která ve Velkém divadle tančí deset let. Předtím působila v Mariinském divadle v Petrohradě, kam nastoupila v 17 letech.
Tak jak se ve svých rolích velmi citově angažuje, je pro ni důležité vedle fyzického odpočinku také odpočívat emocionálně. "Neumím moc najít zlatou střední cestu mezi prací a odpočinkem. Je ale potřeba odpočívat, potřebují to nejen svaly, ale i můj vlastní duševní stav, musím si odpočinout od emocí, jimiž jsem po svých vystoupeních přeplněna," vysvětlila.
Zacharovová je také častým hostem významných světových scén. Ve svém repertoáru má jak klasické, tak moderní choreografie, ztvárnila například Odettu/Odilii v Labutím jezeře, Auroru ve Spící krasavici, Kitri v Donu Quijotovi, Medoru v Korzárovi nebo také Balanchinovu Serenádu, Neumeierovo Now and Then a další role. Během své kariéry získala mnohá ocenění.
Zacharovová byla také členkou dolní komory ruského parlamentu, Státní dumy, a jejího kulturního výboru. "Nebylo to ale možné zvládat spolu s divadlem, rozhodla jsem se, že chci být baletkou," řekla dnes.
Moskevské Velké divadlo je spojené zejména s klasickou baletní školou. "I v Rusku se uvádějí současné choreografie, umělci je dobře zvládají, problém je ale v tom, že v Rusku chybějí choreografové, kteří se věnují modernímu tanci," řekla. Jsou podle ní tak dva, tři, chybí historická linie a není od koho se učit, jako je tomu na Západě.